Nypremiär 2/9 2021 - Tema Japansk skräck
Äntligen börjar vi se slutet på pandemin och kan åter slå upp dörrarna för en ny säsong av ToB. Vi fortsätter liksom under förra året i vår nya lokal på andra sidan älven, Skjul fyra sex i Majorna.
Höstens första ToB-kväll kommer vi ägna åt att titta närmare på japansk skräck. För vänner av sport har ju landet nyligen varit högaktuellt, men här finns också en hel del annat och i vårt tycke mycket mer intressant att kolla på. För i ärligheten namn, vad är väl höjdhopp i jämförelse med spöken, stora monster och zombies. Den japanska skräckgenren har långa traditioner tillbaka till Edo och Meiji dynastiernas skräckfiktion och spökhistorier. Dessa populära folksagor brukar betecknas kaidan vilket i direkt översättning innebär ungefär ”konstiga historier”. Även inom traditionell japansk teater så kallad Kabuki och Noh förekommer liknande berättelser om onda andar och död. Historierna hade liksom många folksagor en sensmoral och syftade till att stärka kulturella normer och förklara det gåtfulla i en tid innan modern vetenskap.
De första inflytelserika japanska skräckfilmerna var Kaiju; monsterfilmer. Mest känd är såklart "Godzilla" som gjorde sin debut 1954, men det finns även en hel uppsjö av andra monster i denna genre. Under 1960-talet kom en rad historiska skräckdraman, däribland "Onibaba" (1964) av Kaneto Shindo i vilken en kvinna och hennes svärmor försöker överleva under ett inbördeskrig. Filmen bär tydliga drag av traditionell japansk teater men även Andra Världskrigets fasor. 1965 kom också antologifilmen "Kwaidan" som består av fyra traditionella spökhistorier. Från senare delen av 1960-talet till 1980-talet görs också en del historiska skräckfilmer, men liksom i västvärlden blir det även i Japan vanligare med lågbudget skräck och exploitationfilmer.
I mitten av 1990-talet lanserade Capcom sitt spel Resident Evil och Sega släppte House of the Dead. Framgången för dessa spel ledde till en våg av japanska zombiefilmer som "Bio Zombie" (1998) och "Versus" (2000) och i förlängningen till att zombiegenren fick en nytändning även i västvärlden, med snabbare zombies och mer actionfyllda filmer inspirerade av spelen. Det stora internationella genombrottet för japansk skräck kom dock under sent 1990-tal. Under denna era, då filmerna populärt kom att kallas J-horror kom klassiker som Hideo Nakatas "Ringu" (1998) om en videokassett som väcker upp den onda anden Sadako som dödar de som sett på den inom sju dagar. Karaktären Sadako personifierade den klassiska bilden av en yurei med sitt långa svarta hår och bleka hy. Även Takashi Shimizus film "Ju-on: The Grudge" från 2002 är på ett liknande sätt influerad av äldre japanska folksagor. I detta fall är det de hämndlystna andarna av mamma och barn som hemsöker det hus i vilket de blev mördade. Vid denna tid hade slasherfilmer under lång tid dominerat skräckgenren i Hollywood. Ringu och filmer som "The Blair Witch Project" som släpptes ungefär samtidigt kom att markera början på en period av mer återhållsam skräck, där mer lämnades åt betraktarens fantasi. Det globala intresset för japansk film och japansk skräck i synnerhet ledde till en våg av liknande filmer under de kommande åren och banade även väg för skräck från andra asiatiska länder som Sydkorea. De flesta av de populära japanska filmerna fick både uppföljare och amerikanska re-makes som sällan levde upp till originalens kvalitéer. Som en stark kontrast till de lågmälda spök- och ande-filmerna kom under de kommande åren även en rad japanska skräckkomedier och satiriska splatterfilmer som var minst sagt bloddrypande och skruvade. Populära filmer inom denna kategori är bland annat Yoshihiro Nishimuras "Tokyo Gore Police" (2008), "Vampire Girl vs. Frankenstein Girl" (2009) och "Mutant Girls Squad" (2010) samt Noboru Iguchis "The Machine Girl" (2008) och "Dead Sushi" (2012). Den japanska skräckgenren kan verkligen ta sig många olika uttryck, från subtil psykologisk skräck till skruvat spratter, men det finns alltid något väldigt japanskt över den som gör att den skiljer sig från västerländska filmer. De gamla japanska spökberättelserna fortsätter att vara en stark influens även för dagens japanska filmskapare och kommer troligen att vara det även i framtiden. Kvällen till ära har vi valt ut tre goa japanska filmer av olika typ och ålder. Ta n chansen att rösta på den typ av japansk film ni helst vill se här bredvid!
Månadens quiz bjuder också på en blandad kompott av japansk film. En plats på ToB:s Hall of Fame står på spel och dessutom har ni chans att vinna fina priser. Evenemanget är naturligtvis gratis. Kom i tid om ni vill försäkra er om en bra plats. Dryck och snacks finns till försäljning för en billig peng.
Kvällens program: Torsdag 2/9 2021
19:00 - Dörrarna öppnas
Ca 19:30 - ToB;s SkräckfilmsQuiz
Ca 20:00 - Kvällens film
Ca 22:00 - Prisutdelning
Ca 22:30 – Closing Time
Plats: Skjul Fyra Sex, Adress Fiskhamnsgatan 41
(ingång på sidan mot Älven)
Hållplats: Chapmans Torg
Karta
Vi ses!
ToB-gänget