Filmkvällen 15/11 2012 - Waxwork
Tema: Dvärgar och tortyr
"They'll make a movie about anything nowadays."
Mr. Lincoln
Det har i och för sig utgivits en bok i ämnet Dwarfsploitation av Brad Paulson och Chris Watson med ett förord av "allas vår Tromafavorit" Lloyd Kaufman, men det är nog att ta i lite i överkant att sätta tänderna i detta verk. Men när man sorterat bort filmer som den obskyra westernrullen ”The Terror of Tiny Town” från 1938, Werner Herzogs något bisarra art-housedebut ”Auch Zwerge Haben Klein Angefangen” (Even Dwarfs Started Small) från 1970 och inte minst den danska halvpornografiska sleazefilmen ”Dværgen” (The Sinful Dwarf) från 1973, ja vad finns det då kvar? Med tanke på att 80-talet är ett uppskattat decennium bland många skräckfilmsälskare kändes det skönt att faktiskt springa på en gammal bortglömd liten rulle från 1988 som just innehåller både en dvärg samt tortyr i regi av ingen mindre än den ekivoke gamle 1700-tals liberalen Donatien Alphonse François, mer känd som Marquis de Sade. Filmen vi här talar om är Anthony Hickox ”Waxwork”, den bästa film som denne regissör tillika manusförfattare nog lyckats få till. På hans konto finns annars bl a den hyfsade uppföljaren ”Waxwork – Lost In Time” 1992, en av de minst katastrofala Hellraiser-uppföljarna ”Hellraiser III – Hell On Earth” 1992, thrillern ”Payback” 1995 och äventyrsfilmen ”Prince Valiant” 1997. Själva upplägget i Waxwork andas klassisk collegefilm från 80-talet korsat med något i stil med ”Night of the Living Dead”, ”House of Wax” och ”Little Shop of Horrors”. Stereotypa karaktärer och en ganska basic men ibland skruvad historia således. De två väninnorna China och Sarah, spelade av Michelle Johnson (Dr. Giggles, Death Becomes Her) och Deborah Foreman (Real Genius, April Fool’s Day) är på väg till skolan när de råkar passera förbi en gammal byggnad som stått tom en lång tid men nu plötsligt tydligen inhyser ett Vaxkabinett. När de stannar till för att begrunda detta dyker ägaren (David Warner från bl a The Omen) plötsligt upp för att bjuda in dem till en hemlig midnattsvisning. Han uppmanar tjejerna att komma förbi då och ta med sig några polare. Ja, det låter ju normalt. China och Sarah lyckas naturligtvis övertala fyra skolkompisar att hänga på, men när det väl gäller drar två av dessa iväg och kvar blir tjejerna tillsammans med Mark (Zack Galligan från Gremlinsfilmerna) och Tony (Dana Ashbrook från bl a Girlfriend From Hell och Twin Peaks). Tillsammans beger de sig in i vaxkabinettet. Vad de finner är olika skräckscenarion, byggda kring klassiska skräckfigurer som varulvar, vampyrer, mumier, zombier mm. Men det är något skumt med dessa displayer, något som våra vänner snart får erfara.
Waxwork är ingen film man ska ta på för stort allvar, det är 90 minuters ren opretentiös underhållning med humorn i centrum. Egentligen har den faktiskt något för alla, klassiska skräckfilmsfigurer, svart humor, gott om splatter och en påtagligt härlig 80-talskänsla inklusive fula frisyrer och tidstypiska kläder. Skådespelarinsatserna ska man kanske inte hänga upp sig på för mycket i sammanhang som detta, men helt klart gör både Zach Galligan och Deborah Foreman bra insatser, kanske deras bästa prestationer som skådisar. Deborah Foremans Sarah är särskillt underhållande att följa i hennes förvandling från återhållsam oskuld till hängiven S&M-njutare. Specialeffekterna, i överinseende av Bob Keen (Dog Soldiers, Hellraiser), ser väldigt bra ut, framför allt displayerna med varulven och Night of the Living Dead (här kallad Nutty Zombies from Hell), den sistnämnda dessutom utförd i svartvitt. Trots positiva omdömen från magasin som "Fangoria" och "Horror Fan Magazine" samt från Academy of Science Fiction, Fantasy and Horror gick Waxwork ganska obemärkt förbi när den lanserades. I en tid då skräckfilmsrepertoaren började översköljas av dåliga uppföljare är detta ju lite märkligt. Så därför ger vi Anthony Hickox gamla film nu lite upprättelse.