Filmkvällen 24/3 2022 - Evilspeak
Tema - Onda datorer och döda munkar
”I command you, Prince of Evil, heed my call. Give life to the instruments of my retribution”.
Stanley Coopersmith
ToB hade denna kväll laddat upp för en anrättning bestående av onda munkar. Hur skulle detta smaka då, ja tämligen njutbart då den film som röstats fram denna gång visade sig vara Eric Westons smått kultförklarade ”Evilspeak” från 1981. Med tanke på att detta är Westons enda lyckade bidrag till skräckfilmsgenren och att den likväl lyckades hamna på den ökända brittiska "Video Nasty"-listan under 80-talet var det extra kul att få möjlighet att visa den. Så vad hade vi då att se fram emot? Evilspeak tar sin början på en stenig strand någonstans i Spanien under tidig medeltid där vi möter Fader Lorenzo Esteban (Richard Moll) och hans anhängare, vilka alla har övergett sin tro och vänt sig till Satan. Men nu konfronteras de av en ämbetsman från den katolska kyrkan samt hans följe och får höra att de är bannlysta från Spanien och dömda till evig fördömelse om de inte förkastar satan och åter accepterat Gud. Fader Esteban är dock inte så lättövertalad utan avslutar dagen tillsammans med sitt anhang med en liten satanistisk ritual innehållandes människooffer som sig bör. Sen hoppar vi raskt fram i tiden till 1980-talet och West Andover military academy där den utstötte kadetten Stanley Coopersmith (Clint Howard) inte har det så lätt. Han är mobbad av sina klasskamrater för att han är föräldralös och behandlas orättvist av sina instruktörer som anser honom oduglig på alla vis. Under en familjedag på akademin blir Stanley beordrad att städa ut en källare tillhörande anläggningens kyrka eftersom han ändå inte har några släktingar som kommer på besök. Det ska dock visa sig att det inte är vilken kyrka som helst som Stanley nu rumsterar omkring i, nej den är faktiskt uppförd av ingen mindre än vår favoritsatanist Fader Esteban. Och det faller sig inte bättre än att Stanley så klart hittar ett dolt rum i källaren som innehåller en uppsättning böcker i svart magi samt en dagbok som tillhört Esteban. Stanley lägger beslag på dessa böcker och med hjälp av akademins för sin tid högteknologiska dator börjar han översätta Estebans dagbok från latin till engelska. Stanley börjar succesivt inse vilken makt som ligger i att få “The keys to Satan’s kingdom”, dagboken innehåller nämligen beskrivningar av satanistiska ritualer samt ett löfte om Fader Estebans återkomst. Nu kanske äntligen hämndens stund är inne. Stanley blir nämligen allt mer besatt av Esteban och hans skrifter och stjäl därför en av datorerna som han tar med sig ner i kyrkokällaren för att bland alla satanistiska artefakter ta till sig alla de mörka insikterna. Kommer Stanley med Fader Estebans hjälp att ge igen för de oförätter han utsatts för, eller har han själv orsakat sin egen fördömelse?
Evilspeak är en intressant liten rulle Den är både en senkommen efterföljare till 1970-talets våg av satanistskräck och en föregångare till cyberskräcktrenden under 1990-talet med filmer som ”The Lawnmower Man”, ”Brainscan” och ”FearDotCom”. Vad som imponerar mest är hur lyckad Eric Westons regiarbete är, framförallt med tanke på att han inte hade någon bakgrund som skräckfilmsregissör och dessutom en väldigt begränsad budget att arbeta med. Vi bjuds på en hel del kreativt kameraarbete som skickligt utnyttjar de miljöer filmen utspelas i. Produktionen ser också mycket mer påkostad ut än vad som brukar vara fallet för denna typ av lågbudgetfilmer. Sättet på vilket sataniska bildspel mixas med datoreffekter är också ganska fräckt även om detta så klart idag ser väldigt daterat ut och framkallar ett småleende. Det är emellertid kul att få en inblick i hur idéer som dessa realiserade under denna tid. När det kommer till övriga specialeffekter är de kanske inte direkt imponerande och i vissa fall rent av dåliga. Men det är inget som stör allt för mycket, gillar man dessutom gore så lär man inte bli besviken. Och scenerna med blodtörstiga grisar glömmer man inte i första taget. Tempot kan väl också vara lite saggigt under filmens första del, men när helvetet till slut bokstavligen brakar loss blir det åka av och finalen är helt klart minnesvärd. Att man kan se tydliga paralleller till ”Carrie” blir här som tydligast, på ett positivt sätt. Vad som verkligen höjer Evilspeak över mängden av samtida lågbudgetskräckisar är dock Clint Howards anslående insats som den hunsade och hämndlystne Stanley Coopersmith. Clint Howard, förövrigt bror till Ron Howard ("Apollo 13", "The Da Vinci Code" m fl), är ju en tämligen produktiv skådis som kunnat ses I en mängd lågbdgetfilmer genom åren som exempelvis ”Rock N Roll High School”, ”Carnosaur” och ”Ice Cream Man” för att nämna några. Här är han som klippt och skuren i rollen som den typiske nörden som till slut flippar över helt. Övriga skådisar som Charles Tyner och Lenny Montana gör vad dom ska men står helt i skuggan av Howard. Richard Moll är dock så klart underhållande att se som den djävulske Fader Esteban, han har ju oftast typecastats i roller som trollkarlar eller utomjordingar pga av sin storvuxenhet och sättet han kan grimasera på. På det hela är Evilspeak en trevlig bekantskap som trots sina likheter med Carrie likväl är tillräckligt originell för att kännas relevant. Det är inget mästerverk på något vis och kunde med lite justeringar blivit ett par snäpp bättre. Men att lyckas sammanfoga tre typiska skräckgenrer i ett, den utstöttes hämnd, satanistisk besatthet och sci-fi är ju inte helt fel.