Filmkvällen 7/1 2009 - [REC]

Filmer i dokumentärstil med skakig handkamera har viss ett ett gäng av ända sedan The Blair Witch Projects dagar. Här kommer dock ett lyckat spanskt bidrag.

Tema: Zombier

"We have to tape everything, Pablo. For fuck's sake!"

Angela
 

[REC]Under senare år har det kommit ut en hel del europeisk skräckfilm som fått mycket uppmärksamhet. Mest har det väl kretsat kring en del franska produktioner, men spanjorerna har också visat prov på gott kunnande. De spanska filmerna är kanske dock inte lika spekulativa som de franska, men kan ibland vara minst lika intressanta. Ett exempel på detta är Jaume Balaguerós [Rec] från 2007, en film som gör ett lyckat försök att förnya zombiegenren. Angela och hennes kameraman Pablo ska tillbringa en natt på en brandstation för att följa brandmännens arbete för ett program de gör till en lokal tv-station. Vi får följa dem genom Pablos kamera när de repeterar, rekar miljöer och intervjuar de brandmännen. Till en början går allt lugnt till väga, men så går larmet och Angela och kameramannan får följa med på ett av dessa vanliga uppdragsom ligger under brandkårens ansvarsområde. En kvinna har ramlat i sin lägenhet och nu behöver polisen hjälp med att få upp dörren. Föga anar de att de just hamnat i ett enda inferno av våldsamma zombieliknande varelser och att mardrömmen just har börjat.

[REC]Regissören och manusförfattaren Jaume Balagueró har tidigare gjort filmer som ”Darkness” (2002) och ”Fragile”(2005) i Hollywood och fortsätter att hålla sig till skräckfilm. [Rec] blev en smärre succé i hemlandet Spanien när den kom och blev den 3:e mest sedda filmen 2007. [Rec] har framförallt jämförts med ”Blair Witch Project” på grund av sitt dokumentärupplägg, men bjuder på betydligt mer action och är egentligen en vild blandning av olika skräckgenres. Gillar man skräckfilm kan man hitta referenser till i första hand klassiska filmer som ”Night of the Living Dead”, ”28 Days Later”, ”The Exorcist” och ”Omen”. Dessutom gör kameraupplägget att paralleller till ”Silent Hill”-spelen ligger väldigt naturligt till hands. Som om faktumet att de blir inlåsta i huset inte vore tillräckligt, så bjuder realtidsupplägget på en extremt klaustrofobisk känsla. Publiken tvingas hela tiden se det kameramannen filmar och vet att det inte kommer att bjudas på några överblicksbilder eller dialogklipp. De enda naturliga klippen som förekommer är brotten i tidslinjen när kameran stängs av för att sedan sättas på i en ny ”oförutsägbar” situation. Filmskaparna har utnyttjat denna idé väl och vi bjuds på diverse stämningshöjare som trasiga kameralampor, mörkerseende, nedställd kamera och ljud som försvinner och förvrängs. Det finns väl egentligen bara en invändning vad gäller filmen. Eftersom [Rec] bygger på idén om ett återfinnet filmmaterial så kräver det ett visst upplägg. Nu motsäger en del av handlingen just det faktum att det vi ser kommer från en enskild kameramans filmkamera. Det framgår ganska tydligt att en del sekvenser omöjligt kan ha varit filmade av en man som flyr för sitt liv. En del klumpiga och helt onödiga effekter har nämligen lagts till i efterproduktionen, vilket tar udden av realismen som ju är hela poängen med filmen. Detta trovärdighetsproblem förekommer även i andra filmer med liknande upplägg, som t ex ”Cloverfield” och ”Diary of the dead”. Kameramannen Pedros filmteknik har dessutom mycket att önska, t ex har han en viss tendens att zooma som en galning och/eller röra kameran som en bergochdalbana så man som åskådare riskerar att bli åksjuk. I situationer där det verkligen händer något extraordinärt i bilden zoomar han däremot ut så man inte riktigt kan urskilja några detaljer. En smart lösning för att dölja lågbudgeteffekter förvisso, men inte ett särskilt trovärdigt beteende i verkligheten. Premissen [REC]för REC är på det hela taget dock fantastisk och utförandet är helt okej. Förstapersonupplägget med en kamera bidrar rejält till den obehagliga, klaustrofobiska stämningen och ger ett bra upplägg för chockeffekter. [Rec] är, om inte så skrämmande, i alla fall otroligt spännande! Naturligtvis kommer också en amerikansk remake inom kort med den icke-subtila titeln "Quarantine" samt med Jennifer Carpenter från tv-serien "Dexter" i huvudrollen som Angela. Passa på att se originalet innan!!

Filmen har vunnit 5 utmärkelser vid Sitges - Catalonian International Film Festival, Silver Scream Award vid Amsterdam Fantastic Film Festival 2008, 2 nomineringar vid Cinema Writers Circle Awards 2008, nominerad till bästa film vid European Film Awards 2008, 2 andraplatser för bästa film vid Fant-Asia Film Festival 2008, 2 utmärkelser för bästa film och regi vid Fantasporto 2008, 2 utmärkelser och 1 nominering vid Goya Awards 2008, 3 utmärkelser vid Gérardmer Film Festival, 1 nominering vid Spanish Actors Union 2008 samt 1 utmärkelse vid Turia Awards.

Videoklipp

Filmkvällen 7/1 2009 - [REC]