Cheap Thrills ( 2013 )

Hur många där ute har inte någon gång hamnat i en situation där man på skoj börjat utmana varandra på att testa olika gränser av olika slag?

Oftast rör det sig ju om korkade vad om vem som vågar mest och ofta slutar det relativt oförargligt. I värsta fall står någon där med mindre blessyrer eller en skammens rodnad på kinderna. Men det finns ju bevisligen exempel på när det hela tagit en ände med förskräckelse, alltifrån ruinerande kortspelsgambling till dödlig rysk roulette. Detta är ju ett tema som är väldigt tacksamt att basera en spänningsfilm på, hur långt är folk bereda att gå för att uppnå ett mål? I vissa fall har deltagarna i en dylik tävling tvingats in i denna i underhållningssyfte eller som någon form av straff. Men så finns det de filmer där deltagarna frivilligt själv väljer att ställa upp på allehanda utmaningar och det är ofta då det blir riktigt intressant i och med att det blir enklare att sätta sig in i deras situation och frågeställningen ”vad skulle jag själv ha gjort?” En film som tar upp detta tema på ett fängslande sätt är t ex den thailändske regissören Chookiat Sakveerakuls ”13: Game of Death" (”13 Game Sayawng" 2006,vilken även fått en skaplig men mer utslätad amerikansk remake med Daniel Stamms ”13 Sins” 2014. En annan rulle på samma tema är den omskrivna och uppskattade ”Cheap Thrills" från 2013 i regi av E.L. Katz. Det är denna som vi ska kika lite närmare på denna gång, vem vill hänga på?

Filmen börjar med att vi introduceras för Craig (Pat Healy) en trevlig kille med en fru som älskar honom och en efterlängtad baby att ösa kärlek över. Problemet är dock att Craig är ett av alla offer för den rådande ekonomiska nedgången som en dag vaknar upp för att upptäcka att familjen drabbats av ett vräkningsbeslut pga att de ligger efter med hyran. När han därefter ber sin chef om en löneförhöjning för att klara sig ur knipan slutar det hela istället med att han blir uppsagt. Förkrossad över hur dagen utvecklat sig beger sig Craig till sin lokala bar för att ta dränka sorgerna. Bäst han sitter där med sin öl och sin självömkan dyker dock plötsligt Vince (Ethan Embry), en gammal klasskamrat från high school, upp. Vinces liv visar sig inte heller vara någon dans på rosor, efter att ha hoppat av sina studier har han blivit småkriminell och just kommit ut från en tid i fängelse. Men nu när de gamla polarna åter träffats efter fem långa år ska detta minsann firas, Vince har alltid gillat att hitta på lite smågalna grejer och han övertalar en något motvillig Craig att ta ett par glas till. Partyt får extra fart när vännerna av en slump får kontakt med det excentriska miljonärsparet Colin (David Koechner) och Violet (Sara Paxton) som är ute för att fira Violets födelsedag. Paret verkar ha hur mycket pengar som helst att bränna och är beredda att betala för en riktig helkväll. Snart är de fyra ute på en runda som kommer att ta en del oväntade vändningar. Collin och Violet gillar nämligen spel och inte vilka spel som helst, här handlar det om att erbjuda pengar till den som vågar utföra olika galna upptåg. Craig och Vince som är i desperat behov av pengar ställer villigt upp på dessa utmaningar som dock snart utvecklas till något mer vådligt. Hur långt är de båda vännerna egentligen beredda att gå för att lägga beslag på de pengar de så väl behöver?

Cheap Thrills är regissör Katz långfilmsdebut och en imponerande sådan. Visst finns likheter med Adam Wingards produktioner (”You’re Next”), en filmskapare Katz länge samarbetat med, men det är inte till någon nackdel här. Med Cheap Thrills vågar han ta ut svängarna rejält och drar sig inte för att friskt blanda skratt och obehag. Katz känsla för svart subtil humor märks fullt ut här där publiken kastas vilt mellan olika känsloupplevelser. Man vet att det ständigt kommet att vankas värre utmaningar, vilket gör att historien håller en i ett fast grepp. Även om filmen i första hand är en nattsvart komedi kryddas den också med en del obehagliga inslag. Våldet är t ex alltid hotande nära och bryter emellanåt ut, vilket får en del blodiga konsekvenser. Och om man vill kan man ju också utläsa en slags sensmoral i det hela, i slutändan kanske alla våra ideal till salu om rätt pris erbjuds. Skådespelarinsatserna känns också helgjutna för denna film, vilket är viktigt eftersom historien i första hand är karaktärsdriven. David Koechner är vi ju vana att se i komiska sammanhang som ”The Office” och ”Anchorman” och det vore lätt hänt att han gjort sin karaktär Collin till ännu en lustig figur. Men faktum är att  Koechner undviker att gå i den fällan, visst är Collin underhållande men på ett mer återhållsamt sätt. Det finns hela tiden en mörk ton närvarande bakom alla galenskaper.  Paxton har setts i en mängd TV-serier men även i filmer som remaken av ”The Last House on the Left” och ”The Innkeepers”, här är hon perfekt i rollen som den unga snygga men obehagliga hustrun som mestadels är tyst under resans gång. Violet är betraktaren som oberört följer det skådespel som allt mer spårar ut utan en tanke på att ingripa. Pat Healy och Ethan Embry; också de med långa TV-seriekarriärer bakom sig, fungerar också bra i rollerna om de båda vännerna vars relation sätts på allt hårdare prov. De lyckas på ett effektfullt sätt lyfta fram effekterna av den kamp de ställs inför och som successivt avslöjar deras grundläggande svagheter. Healys förvandling från alldaglig och försynt familjefar till girig självförnedrande egoist är helt klart en minnesvärd insats.

Sammanfattningsvis kan konstateras att Cheap Thrills var en riktigt underhållande film, både obehaglig, spännande och komisk. Premissen är enkel, två skruvade människor testar hur långt desperation och girighet kan ta ett par utsatta gamla polare, och detta är just den historia vi får utan några onödiga krusiduller. Tempot är bra och de scener som utspelas ackompanjeras effektivt av ett stämningshöjande soundtrack. Är du ute efter en film som både lockar till skratt och skapar ett visst mått av obehag och som levererar en historia som är lätt att fångas upp av, ja då ska du inte missa Cheap Thrills.

Cheap Thrills