Skräckfilmskväll 30/1 2025 - Död vinkel
Hej allihopa. är ni redo för skräckfilmsåret 2025? ToB går in på sitt 17:e år, smått otroligt eller hur?
Nåväl, vad ska vi kickstarta vårens event med då undrar ni såklart. Jo varför inte skapa en känsla av äkta realism.Vi tar därför tag i temat found footage/mockumentaries, det upplägget har vi faktiskt aldrig kört tidigare, s¨va4rför inte bege oss ut på en fascinerande resa betraktad genom skräckens autentiska lins Found footage-genren, särskilt vad gäller skräckfilm, har länge fångat publikens intresse genom att mer eller mindre effektivt lyckas sudda ut gränsen mellan fiktion och verklighet. Med en berättarteknik där skakig handkamera och påstått upphittat filmmaterial används, skapas en illusion av autenticitet som, när greppet används rätt, kan försäkra filmens obehag. Under de senaste decennierna har denna genre utvecklats, inte bara som ett budgetvänligt alternativ för filmskapare utan också som en spegel av samhällets relation till teknologi och berättande.
Genrens rötter går långt tillbaka, med rötter från exempelvis litterära bluffhistorier under 1800-talet till Orson Welles ikoniska radiosändning av ”War of the Worlds” 1938. Dessa verk har varit med och etablerat den osäkerhet kring autenticiteten som blivit central för found footage-filmen. En klassisk film som utgjort en tidig inspirationskälla till denna subgenre är Michael Powells ”Peeping Tom” (1960) med sin tematik kring voyeurism och autentiska dödsögonblick. Denna produktion banade bl a väg för diskussionen om snuff-filmer och den oro de väcker. Men ska vi nämna en film som får stå som den första riktigt inflytelserika found footage-filmen så är det ju så klart Ruggero Deodatos ökända ”Cannibal Holocaust” (1980). Den blandade dokumentärliknande sekvenser med chockerande våld för att skapa en trovärdig, om än kontroversiell, historia. Den moderna found footage-vågen vi ser idag tog emellertid fart först med ”The Blair Witch Project” (1999). Filmskaparna använde sig här av en väldigt effektiv viral marknadsföring för att övertyga publiken om dess autenticitet. Kombinationen av lågbudgetproduktion och maximal utdelning kom härefter att inspirera en ny generation av filmskapare. Under 2000-talet cementerades genrens popularitet med framgångsrika filmproduktioner som ”Paranormal Activity” (2007) och ”[REC]” (2007). Dessa filmer utnyttjade genrens tekniska enkelhet och publikens vana vid amatörinspelningar på plattformar som YouTube. Filmer som ”Cloverfield” (2008) visade också att genren kunde användas för att berätta storskaliga historier, såsom katastrof- och monsterfilmer. Under det senaste decenniet har found footage-genren anpassat sig till den teknologiska utvecklingen. Konceptet ”interface horror”, där hela filmen utspelas på en datorskärm, har vuxit fram. Exempel som ”Unfriended” (2014) och ”Host” (2020) har effektivt utnyttjat samtidens koppling till teknologi för att skapa skräck. Pandemins isolering förstärkte också detta tema ytterligare, med filmer som utnyttjade videokonferenser för att skapa en känsla av klaustrofobi och utsatthet. Idag lever found footahe-filmen vidare genren fortsatt experimenterande med nya format och berättartekniker. AI och deepfake-teknologi har öppnat för nya möjligheter att manipulera publikens uppfattning om vad som är verkligt. Ett exempel är exempelvis ”The Deep Web Murders” (2023), som utforskar hur digital manipulation kan förstärka skräcken. I en alltmer polariserad värld används genren också för att utforska teman som desinformation, övervakning och klimatförändringar. Filmer som ”The Outbreak Chronicles” (2024) behandlar klimatkatastrofer genom en found footage-lins, vilket gör att skräcken känns ännu närmare vår vardag. Den närliggande filmtypen Mockumentary har också tagit ett större grepp om publiken genom att fungera som en slags samhällskommentarer, som i ”The Conspiracy” (2012) vilken undersöker konspirationsteorier och ”Creep” (2014) där karaktärernas komplexitet är lika skrämmande som händelserna.
Så varför inte ge oss hän och skakas om av någon av dessa filmer med deras autentiska estetik. Skakiga kameror, amatörskådespel och begränsade specialeffekter kommer förhoppningsvis att erbjuda en obehaglig känsla av realism. Genren att utmana gränserna mellan verklighet och fiktion och spegla vår tids mest angelägna frågor, oavsett om det handlar om hemsökta hus eller vår relation till teknologi, kommer found footage fortsätta att fascinera och skrämma oss. Vilken omskakande upplevelse ska vi då ta del av, ja det bestämmer ju ni så klart genom att lägga en röst här bredvid på den beskrivning som lockar mest.
Vilka gamla upphittade filmrullar har vi hittat för kvällens lilla sällskapslek denna gång då? Ja, det kommer ni få försöka klura ut under årets första skräckfilmsquiz så klart. Dags att visa sig på en slags styv lina således. En plats på ToB:s Hall of Fame står på spel och dessutom har ni chans att vinna lite andra priser så ni redan nu kan fixa årets julklapp till farbror Stig. Evenemanget är naturligtvis gratis som alltid. Kom i tid om ni vill försäkra er om en bra plats. Dryck och snacks finns att inhandla i baren.
Kvällens program: Torsdag 30/1 2025
19:00 - Dörrarna öppnas
Ca 19:30 - ToB;s SkräckfilmsQuiz
Ca 20:00 - Kvällens film
Ca 22:00 - Prisutdelning
Ca 22:30 – Closing Time
Plats: Skjul Fyra Sex, Adress Fiskhamnsgatan 41
(ingång på sidan mot Älven)
Hållplats: Chapmans Torg
Karta
Vi ses!
ToB-gänget