Urban Explorer ( 2011 )

Skräck från Tyskland är man ju inte direkt bortskämd med. Mest går ju tankarna till mer obskyra undergroundproduktioner från 80-talet.

Tysk skräck är emellertid inte bara liktydigt med regissörer som Jörg Buttgereit, Olaf Ittenbach och Andreas Schnaas, ibland ramlar man faktiskt över saker som är lite nyare och mer konventionellt (ja där rök ju min cred bland genuina skräckfantaster). Därför var det med en del förväntningar jag slog mig ner får att se långfilmdebuterande Andy Fetschers survivalthriller ”Urban Explorer” (Urban Explorers i England) från 2011. Filmen skulle ju ha lite av samma känsla som ”The Descent” och ”Creep” och filmer som dessa, med sin klaustrofobiska stämning, är ju sådant man lätt sugs in i. Visst har vi sett liknande upplägg förr, men görs det på rätt sätt kan filmer av detta slag aldrig vara helt fel. Däremot stämmer det inte som de ansvariga bakom filmen har sagt, att Urban Explorer är en ny och fräsch vinkling på slasher-genren, för slasher skulle jag inte direkt kalla denna film. Trots detta märkliga statement är det ändå lite fräckt att filmen faktiskt kom till genom illegalt filmande i de underjordiska tunnelsystem som sträcker ut sig under Berlin. En annan positiv sak är att produktionsteamet inte har lockats att göra det lätt för sig genom att bygga en film kring landets nazistiska arv, visst förekommer det anspelningar men det finns en dramaturgisk tanke bakom detta.

Historien är i sig ganska enkel. Fyra medelklassungdomar av olika nationalitet, Marie (Catherine de Lean) och Juna (Brenda Koo) samt paret Lucia (Nathalie Kelley) and Denis (Nick Eversman), träffas sent en kväll utanför en nattklubb i Berlin för att tillsammans med sin guide, Kris (Max Riemelt) illegalt bege sig ner på en upptäcktsfärd i stadens stängda tunnelsystem. Kris, som säger sig ha lett flera liknande expeditioner tidigare, har lovat att ta gruppen till ett väldigt speciellt ställe. Att han själv inte tagit sig fram just denna väg känns dock lite märkligt, skulle man själv hängt på en sådan snubbe? Nåväl, målet är i vilket fall som helst en avlägsen bunker från andra världskriget där det ska finnas ett gammalt nazistiskt konstverk målat på väggen. Detta måste ju såklart dokumenteras. Det kommer emellertid snart att visa sig att det inte är så lätt att ta sig fram i de mörka och ogästvänliga tunnlarna och till råga på allt är ungdomarna inte ensamma därnere. När sedan väl olyckan är framme finner de sig plötsligt strandsatta i en desperat situation. Som tur är dyker oväntad hjälp upp i nöden. Men snart ska det visa sig att allting inte riktigt är som det verkar.

En del har tjatat om att Urban Explorer skulle försöka haka på den ganska uttjatade sk ”torture-porn”-trenden (fan vad trött man är på det schablonuttrycket som ju egentligen inte har någon relevans). Detta är dock inte sant, Fetschers film är ingen ”Saw” eller ”Hostel”-kopia. Visst finns det en del gore, men detta är bara i ett fåtal scener och inget som är kännetecknande för filmen i stort. Snarare är det paniken och den mörka klaustrofobiska känslan som främst används som drivkraft i produktionen. Det finns ett antal riktigt fina spänningsmoment i filmen då man sitter på helspänn, en del situationer kanske emellertid inte blir lika fängslande som de borde, då vi nog är många som sett liknande scenarion lite för många gånger. Rent stilistiskt ser Urban Explorer dock bra ut. Filmen har visserligen ett foto som påminner om det från någon fräck musikvideo, men detta är ju vanligt förekommande för många filmer av idag och passar in i sammanhanget. I vilket fall som helst förmedlas den instängda och mörka känslan i tunnlarna på ett bra sätt och närvarokänslan är god. Detta kan ju ha att göra med att de faktiskt var där och filmade illegalt. Historien rör sig snabbt framåt och man bjuds på en underhållande åktur där nere i underjorden. Och slutet är ju inte helt väntat om man säger så.

Ett par saker drar dock ner filmen en hel del tyvärr, riktigt synd då det annars kunde blivit en riktig höjdarrulle. Det främsta problemet är att manuset har en del stora brister. Orsaken till detta är nog att man försökt få in så mycket som möjligt i berättelsen, vilket lett till att allt inte hänger ihop som det ska. Det känns nästan som vi har ett par olika idéer till historier som skarvats samman på enklaste sätt för att härigenom möjliggöra ett flertal av de dramatiska situationer som annars skulle varit svåra att få till. De logiska luckor som blir resultatet av dessa kompromisser gör mig dock bara irriterad. När man sitter och nästan skriker i frustration över skådisarnas handlande behöver detta i och för sig inte vara något negativt, men i det här fallet är deras rollgestaltningar och beteenden ibland så ”skräckfilmsdumt” att man storknar. Just skådespelarnas oförmåga att egentligen skapa fördjupade karaktärsporträtt man känner med gör filmen mindre skrämmande, man bryr sig ju inte så mycket om deras öde. Nick Eversmans Dennis är i och för sig rädd och feg på ett trovärdigt sätt i vissa situationer, det är i alla fall värt att poängtera. Däremot blir jag vansinnigt trött på Nathalie Kelleys karaktär Lucia i slutet. Visst, hon är panikslagen, men jag får samma känsla för henne som för Scout Taylor-Compton i den erbarmliga remaken av Halloween II, få tyst på eländet någon gång då! Den i skådespelarensemblen som lyfter hela filmen är Klaus Stiglmeier, när han är i bild skapas en riktigt obehaglig stämning. Honom vill vi se mer av.

Urban Explorer har som sagt ett väldigt attraktivt upplägg. Miljöerna är perfekta för själva historien och ondskan i filmen porträtteras på ett riktigt bra sätt. Tyvärr försöker Andy Fetscher, kanske av orutin, trycka in för mycket i sin produktion och använder allt för ofta trötta skräckfilmsschabloner. Skådespelarnas insatser lämnar också en del att önska, visst de är unga och oerfarna, men någon form av personlighet borde de lyckas att ingjuta i sina karaktärer på ett bättre sätt. Som tur är har vi dock en Klaus Stiglmeier i högform som motvikt. Filmen i sig är lång ifrån dålig, den är klart underhållande och man har aldrig tråkigt. Det finns stunder då man faktiskt sitter som på nålar. Men tyvärr tappar filmen fart när den blir alldeles för förutsägbar och man mest retar sig på hur dumt karaktärerna beter sig och hur stereotypt historien utvecklar sig. Men om man skruvar ner förväntningarna en aning och ser filmen som en skaplig men tämligen ordinär survival-rulle, ja då är detta en klart sevärd rulle.

Urban Explorer